El treball per projectes, reptes o problemes per a la intervenció a la comunitat s'ha convertit en una metodologia pràctica i innovadora, que cada vegada és més comú trobar als nostres centres educatius.
Però aquesta pràctica implica anar més que agrupar continguts de diferents matèries o treballar en equip, ja que suposa trencar amb els límits físics del centre educatiu mitjançant la creació d'accions socioeducatives que fomentin la cohesió i la participació de tota la comunitat educativa amb el seu entorn.
Educar per a l'escola del s. XXI, implica una mirada inclusiva que persegueix detectar nous reptes, necessitats i barreres que són presents a tots els espais socials i educatius, però per aconseguir-ho necessitem implicació, vocació i corresponsabilitat interprofessional.
Segons Edward Dale, perquè un aprenentatge sigui efectiu, s'han d'afavorir experiències didàctiques en les quals es pugui empoderar a l'alumnat i agafar aquesta part activa dintre del seu propi aprenentatge.
Als Mòduls MP03 (Dinàmica de grups) i MP04 (Organització d'itineraris), hem preparat dos projectes inclusius, replets d'activitats per afavorir tot aquest procés anomenat anteriorment, hem trencat tota barrera d'accés, participació i/o aprenentatge de l'institut.
1. DINÀMIQUES INCLUSIVES: La primera d'elles ha estat, la d'organitzar dinàmiques per què l'IFE i el CFGM, puguin gaudir d'una jornada educativa diferent, on el treball en equip i la cooperació han estat fonamentals per poder arribar a aquests objectius.
L'activitat consistia en la creació d'una ruta amb Wikiloc, on cadascuna de les fites de la ruta estaven destinades a fer una prova divertida, amb aigua i molt diferent del que l'alumnat està acostumat.
2. CURSA D'ORIENTACIÓ: El segon projecte i més relacionat amb les tasques d'orientació i organització d'itineraris, ha estat una jornada molt enriquidora i lúdic/esportiva, que en aquest cas anava destinada a tot l'alumnat de 2n ESO.
L'alumnat de CFGM, havia de preparar tota aquesta jornada (Planning, ruta, material, imatges per la cursa d'orientació...) la qual cosa no resultava fàcil de gestionar, ja que eren molts grups i a més a més els coneixements que havien d'aplicar per crear aquesta cursa eren tots nous.
Finalment, cal destacar que la valoració de les dues jornades ha estat de gran acceptació per part dels participants i tot l'alumnat de CFGM, on han pogut superar-se i aprendre d'una forma totalment diferent al que podem treballar dintre d'un aula reglada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada